Jan trapt er weer eens doorheen - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Wim en Jan - WaarBenJij.nu Jan trapt er weer eens doorheen - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Wim en Jan - WaarBenJij.nu

Jan trapt er weer eens doorheen

Blijf op de hoogte en volg Wim en Jan

28 Januari 2020 | Vietnam, Ninh Bình

Vandaag 28 januari trapte ik voor de derde keer mijn rechterpedaal stuk. Wel 30 km moeten rijden voordat we een fietsenmaker vonden. Ik kreeg er een tik van met mijn rechterbeen. De kogelaars waren er helemaal uit, dat betekende dat hij telkens eraf schoof. Met mijn rechtervoet moest ik hem dan telkens weer erop schuiven. Dat zo om de 20 seconden.

Hopelijk is driemaal scheepsrecht en ga we verder zonder panne Bangkok halen. 

De etappe ging door het prachtige karsgebergte.

Het lijkt veel op het gebergte in Halong Bay.

Het karsgebergte is opgebouwd uit kalksteen en door de vele moesson regens uitgesleten. Daardoor krijg je heel grillig gevormde puntige bergen met daartussen veel ruimte voor rijst teelt. Verder worden er veel witte loopeenden gehouden, je ziet er duizenden zwemmen en langs het water liggen. Klaar voor de slacht evenals de geiten. Die zie je in zijn geheel dood op de tafels liggen. Waarschijnlijk wordt de halsslagader doorgesneden, dood laten bloeden en dan wordt de haren van de huid weg gebrand. Ze zien er zwart geblakerd uit.

Tocht was prachtig qua natuur, veel mooie rotsachtige berglandschappen, rijstvelden en water. Jammer dat het veel straten zo druk zijn met toeterende scooters en auto's. 

Toch nog een anekdote. ''s Morgens waren we op een mooi uitzicht punt een broodje aan het eten. 

Plotseling stond er een Vietnamese familie naast me en die wilde met mij op de foto. Met een hoop gelach gingen ze naast staan. Om de beurt wilde ze op de foto. Long John is een bezienswaardigheid in Vietnam. Na 5 minuten toen iedereen op foto gingen ze er lachend weer vandoor. 

Opvallend zijn de vele begraafplekken op het land. In sommige gebieden van Vietnam heeft men een bijzonder begrafenisritueel. Je ziet kleine en grote grafkisten. Op het land zie je veel grafmonumenten. De overledene wordt eerst in een normale kist op het kerkhof begraven. Twee tot drie jaar later worden de resten weer opgegraven en in een kleine kist herbegraven op de plek waar de overledene bij leven heeft aangegeven. Vaak is dat de plek waar hij /zij heeft gewerkt.

Uiteindelijk door verkeerd te fietsen hebben we 100 km gefietst bij bewolkt, koel weer.

Maar het landschap rond Ninh Binh is erg spectacular. Prachtig uitzicht vanmiddag toen we in colonne de Mua Cave (450 treden) zijn op geklommen. Daar ook nog een mooie fietstocht gemaakt over onverharde paden.

Morgen verder naar Vin Loc over een afstand van 67 km. 


  • 29 Januari 2020 - 15:05

    Riet Kempers:

    Dag Wim en Jan,
    Met plezier lees ik jullie sportieve verhalen, af en toe met atlas erbij, zodat ik een beeld heb waar jullie fietsen. top, dat jullie ondanks eigen ervaring, pech met de trapper en long John blijft een bezienswaardigheid. Ik geniet met jullie mee.
    Groet Riet

  • 29 Januari 2020 - 16:23

    Marti:

    De karstverschijnselen zijn op de satellietfoto in Google Maps mooi te zien. Het lijkt me een spectaculair landschap. Geniet van de tocht! Groeten, Marti

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim en Jan

Deze foto is behoorlijk gedateerd 2011, onze fietsreis naar Rome. Binnenkort wordt deze vernieuwd ..........

Actief sinds 28 Dec. 2019
Verslag gelezen: 128
Totaal aantal bezoekers 6906

Voorgaande reizen:

04 Januari 2020 - 07 Maart 2020

Mijn eerste reis

Landen bezocht: