Fietsen langs een film decor - Reisverslag uit Thakhèk, Laos van Wim en Jan - WaarBenJij.nu Fietsen langs een film decor - Reisverslag uit Thakhèk, Laos van Wim en Jan - WaarBenJij.nu

Fietsen langs een film decor

Blijf op de hoogte en volg Wim en Jan

07 Februari 2020 | Laos, Thakhèk

Fietsen langs een film decor.

Vanmorgen om 7.00 uur al aan het ontbijt om gezien de warmte van ruim 30 graden op tijd op de fiets te zitten.

We fietsten door Phou Ho Phoun National Park van Gnommalath naar Thakhek over uiteindelijk 74 km.

Wat hadden we weer een prachtig decor om door te fietsen. De grillig gevormde bergen van het Karsgebergte zijn zeker in de ochtend zonlicht adembenemend mooi, zeker in combinatie met de enorme rust.

Na 10 km kwamen we een klein traditioneel markt van het bergvolk Hmong. Alles wat levend is aan kikkers, slangen, krabben en vis wordt er verkocht. Ik heb het zelf bij geroosterde maïskolven gehouden. Verder zag ik o.a. gepofte kastanjes, allerlei pompoen en zonnebloem pitten en natuurlijk diverse soorten fruit. Daar zitten soorten tussen die ik nog niet allemaal kan thuisbrengen.

Zo'n 10 km voor Thakhek gingen we rechtsaf naar de Buddha cave. Er zitten overigens in deze buurt verschillende grotten die je kunt bezoeken.

We kozen voor bovenstaande en dat betekende over 6 km in de brandende zon over een gravelpad fietsen. Dat was best wel zweten.

Toen we er waren, hadden we eerst het verkeerde pad genomen. Dat was overigens een prachtig pad langs een meer en diverse grotten. Wat op valt dat er enorme dikke bomen staan met een enorm omvangrijk wortelstelsel. Bij terugkomst geen boedhha beelden gezien, want dat bleek de hele andere kant op te zijn. Uiteindelijk kwamen we in de grot terecht waar beelden van 6 cm tot een meter hoog. De grot met zijn druipsteenvormige vormen vormde een prachtig decor. Er staan maar liefst 229 beelden die 500 jaar oud zijn. In 2004 is het herontdekt. Opvallend allerlei offergaven variërend van geld (10.000 kip=€1,-), fruit, bloemen of blikjes drinken die bij de boeddha's waren gelegd.

Na 12 km fietsen, een noodles soup hebben we ons verwend met een luxe hotel voor €50,- voor een nacht. De bediendes maken de deur open, brengen de tassen naar boven en op ons balkon hadden we een prachtig zicht op de Mekong.

Daarna heerlijk gegeten aan een terras aan de Mekong rivier, met prachtig uitzicht van de zonsondergang. Ik had zelf een deep fried tilapia vis(heel anders dan in Nederland) met een heerlijk pittige tomatensaus.

Smullen en genieten was dat.

Zeker nadat 2 dagen geleden het tegenviel. In Awol boekje stond dat er allerlei activiteiten zouden zijn in Gnommalath. Met die beeldvorming hadden we daar een dagje voor uitgetrokken. Dat viel tegen, niets van dat alles. Maar dat hoort er ook bij dagen dat het tegenvalt, daarom was Thakhek weer zo'n mooi toetje. De verwachtingen daarvan waren ook niet zo hoog gespannen.

• 07 Februari 2020 - 10:14

Perfecto !
    Streetview kent Laos niet....dus...kom maar snel door met de foto's !!!!!!!!!!!

Gr Gerard en Jetske

• 07 Februari 2020 - 10:39

Joke Revelman De Vries :

Wat een prachtige dag. Ik geniet lekker mee met jullie. Hartelijke groet van Joke RdV

• 07 Februari 2020 - 11:07

Kees:

dag mannen. Ik krijg toch de indruk van jullie dat Laos mooier is dan Vietnam (qua fietsen en natuur).
    klopt dat?
    succes en genieten!

• 07 Februari 2020 - 11:27

Jerney:

Super om te lezen wat jullie meemaken! Jullie klinker of Laos enthousiast

• 07 Februari 2020 - 11:29

Super om te lezen wat jullie meemaken! Jullie klinken over Laos enthousiast!

• 07 Februari 2020 - 11:45

Marja Vd Ligt :

Hoi , wat leuk om jullie verhaal te lezen , zeker het offeren van een cola blikje aan een Boeddha , ha ha ,, . T is maar wat je geloofd hè , Veel fiets plezier gewenst.

• 07 Februari 2020 - 15:02

Hennie:

Dank weer voor jullie dagelijkse portie reisverslag. Lekker om een momentje te hebben om te lezen wat jullie allemaal meemaken.
    Weer eens wat anders, een boeddhabeeld met blikjes drinken. Klinkt goed, niet zweverig, niet verheven,maar praktisch. Doet me denken aan een al wat ouder reisverhaal: handen wassen na het eten van een ijsje in een wijwaterfontein in een katholieke kerk.