De watervallen - Reisverslag uit Pakxong, Laos van Wim en Jan - WaarBenJij.nu De watervallen - Reisverslag uit Pakxong, Laos van Wim en Jan - WaarBenJij.nu

De watervallen

Blijf op de hoogte en volg Wim en Jan

13 Februari 2020 | Laos, Pakxong

De watervallen

Vandaag een korte etappe van Salavan naar Tadlo over slechts 30 km. Het gevolg dat we om 10.15 uur al op plaats van bestemming waren.

Tim Guesthouse is nu het onderdak wat we hebben gevonden. Mede omdat er een goed restaurant bij zou zitten. Wim had in in zijn vorige weblogverhaal al wat geschreven over de diversiteit van onderkomens. Nu zitten we een in eenvoudige houten hut, wc met emmer water doorspoelen en gezamenlijke douche, maar wel op een prachtige plek. Overigens als ik dit vergelijk met wat ik onderweg zie, dan is dat nog luxe. Want het wordt mij steeds duidelijker dat er veel mensen zijn in Laos die het niet erg breed hebben. Als ik zie hoeveel mensen hun handeltje van groenten of fruit moet slijten dan kan ik mij niet voorstellen dat het veel oplevert. Overigens was ik gisteren nog op een markt in Salavan(een stad die in 70 er jaren helemaal plat is gebombardeerd door de Amerikanen) en het is in mijn ogen wel heel authentiek en levendig. Maar mocht je groot vleeseter zijn, dan zal je gezien het aantal vliegen die er op zitten dat zeker even niet zijn. Maar ook daar een enorm aanbod en als je ziet wat er daadwerkelijk wordt verkocht. Het geeft levensinvulling maar of het een goed belegde boterham oplevert? In een krantenartikel las ik dat er veel Laotianen zijn in die in een aantal maanden per jaar niet meer dan 12 dollarcent verdienen per maand

We zitten nu in het gebied van koffieplantages en de rijkdom straalt je daar ook niet tegemoet. 

Opvallend dat mensen die juist voor de belangrijke dingen zorgen zoals voedselvoorziening, vuilnisdienst, etc juist weinig verdienen. Handelaren die wat speculeren met aandelen die weten vaak van gekkigheid niet wat ze met het geld aanmoeten. Want ook hier zie hele rijke mensen. 

Iets anders wat mij opvalt zijn de regelmatige politiecontroles. Ze staan er wel met 6 tot 8 agenten. Gisteren bij een pauze heb ik ze 3 kwartier aan het werk gezien. Er werd een motor met een tweetal jonge berijders aangehouden, waar 1 politieagent mee bezig was. Een ander maakte af en toe zwaai bewegingen en het leek dat de bestuurder moest stoppen. Maar net zo vaak reden ze gelijk weer door. De anderen zaten te voor uit zich te kijken of op de smartphone. Ik kan mij niet voorstellen dat het erg efficiënt gebruik maken is van het overheidsgeld.

Maar terugkomend op vandaag de watervallen bij Tadlo zijn fantastisch om te zien en er een wandeling langs te maken. Dat hebben we vanmiddag ook uitgebreid gedaan. Bovendien hebben we ons kort op het golfbaan uitgeleefd, tenslotte behoren wij bij de rijken van de aarde. Laos heeft prachtige natuur en wat ben je dan bevoorrecht om dit te mogen zien. Fantastische blik op de watervallen en ik heb er ' s avonds mijn wasbeurt in gedaan. Heerlijk. 

De verblijven mogen dan wat primitief zijn, het eten was hier prima. Ik ben niet zo'n vleeseter maar een gegrild kippetje kan wel erg lekker zijn. Of krijg ik nu vegetarisch Nederland over me heen. 


  • 13 Februari 2020 - 16:21

    Chtris En Nardy:

    Hoi Jan en Wim,
    nee hoor, niet van mij! als jij een lekker gegrild kippetje wilt eten, ga je gang!!
    Het zal voor jullie een welkome afwisseling zijn om eens een keer niet de hele dag op de fiets te zitten! met die 30 km heb je tijd om ook van andere dingen te genieten, zoals die waterval! ik ben benieuwd naar de foto's ervan! Hier in Stokkum kunnen we ook van een waterval genieten, maar dan rechtstreeks uit de lucht!
    Het is hier de laatste dagen nat en stormachtig geweest. Schijnt dat we in het weekend met Dennis te maken krijgen, de volgende storm!
    Vorig weekend, hadden we behalve de storm Ciara ook veel last van winderigheid, maar dat kwam door de overheerlijke Mexicaanse bonenschotel van Ingrid!!!!!!!!!
    Jan en Wim, bedankt voor jullie prachtige verhalen én gedichten, zodat we een beetje mee kunnen genieten van jullie reis! nog veel fietsplezier, ondanks de nodige ongemakken, maar ja... je zult er wat voor over moeten hebben ;-) om veel te zien en ervaren!

    hartelijke groet,
    Chris en Nardy

  • 13 Februari 2020 - 16:22

    Chris En Nardy:

    Hoi Jan en Wim,
    nee hoor, niet van mij! als jij een lekker gegrild kippetje wilt eten, ga je gang!!
    Het zal voor jullie een welkome afwisseling zijn om eens een keer niet de hele dag op de fiets te zitten! met die 30 km heb je tijd om ook van andere dingen te genieten, zoals die waterval! ik ben benieuwd naar de foto's ervan! Hier in Stokkum kunnen we ook van een waterval genieten, maar dan rechtstreeks uit de lucht!
    Het is hier de laatste dagen nat en stormachtig geweest. Schijnt dat we in het weekend met Dennis te maken krijgen, de volgende storm!
    Vorig weekend, hadden we behalve de storm Ciara ook veel last van winderigheid, maar dat kwam door de overheerlijke Mexicaanse bonenschotel van Ingrid!!!!!!!!!
    Jan en Wim, bedankt voor jullie prachtige verhalen én gedichten, zodat we een beetje mee kunnen genieten van jullie reis! nog veel fietsplezier, ondanks de nodige ongemakken, maar ja... je zult er wat voor over moeten hebben ;-) om veel te zien en ervaren!

    hartelijke groet,
    Chris en Nardy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim en Jan

Deze foto is behoorlijk gedateerd 2011, onze fietsreis naar Rome. Binnenkort wordt deze vernieuwd ..........

Actief sinds 28 Dec. 2019
Verslag gelezen: 106
Totaal aantal bezoekers 6469

Voorgaande reizen:

04 Januari 2020 - 07 Maart 2020

Mijn eerste reis

Landen bezocht: