Eindelijk weer eens de zon - Reisverslag uit Do Luong District, Vietnam van Wim en Jan - WaarBenJij.nu Eindelijk weer eens de zon - Reisverslag uit Do Luong District, Vietnam van Wim en Jan - WaarBenJij.nu

Eindelijk weer eens de zon

Blijf op de hoogte en volg Wim en Jan

31 Januari 2020 | Vietnam, Do Luong District

Eindelijk weer eens de zon.

Vandaag de etappe van Vinh Loc naar Hoa Hieu over een afstand van 108 km. De zon scheen de hele middag met een aangename temperatuur van zo'n 20 graden.

Vanmorgen afscheid genomen van onze Belgische fietsvrienden die we nu waarschijnlijk niet meer zullen zien. Wij gaan nu wat grotere afstand rijden, zij hebben ook de tijd tot 23 maart voor ze vanuit Bangkok terugvliegen.

Wat kunnen Vietnamezen toch luidruchtig zijn.

Het geclaxonneer op straat hadden we al over geschreven. Maar vaak staat de muziek ook hard aan. Gisteravond tot 23.30u en vanmorgen om 5.00 uur gingen de remmen weer los. Eigenlijk moet je even naar beneden gaan, maar voor die ene keer denk je laat maar zitten.

De route was het eerste gedeelte door een mooi landelijk gebied. Er werden volop rijst planten gepoot in het water. Lijkt me zwaar werk voor de rug. Je kan niet op je knieën werken, want er staat zo'n 10 cm water.

Het nieuwe jaar in Vietnam is begonnen en dat is wellicht een reden voor vele Vietnamese stelletjes om te gaan trouwen. Onderweg kwamen we minstens 7 groot opgebouwde partytenten tegen. Ze waren geheel versierd met witte bloemen o.a. rozen, chrysanten. Wat we zagen dat ze er een groot feest van maken en het 's morgens vroeg al begint. Hele logistieke operaties zijn als je ziet wat er allemaal aan spullen bij elkaar wordt gehaald.

Een ander mooi voorval was toen we waren aan het pauzeren. Na hartelijk groeten van een Vietnamese man, kwam hij even later terug met 2 blikjes bier. Wij gaven aan dat we geen alcohol drinken tijdens het fietsen. 5 minuten later kwam een persoon met 2 blikjes fris. Natuurlijk nieuwsgierig waar we naar toe gingen en uit welk land we kwamen. Uiteraard een foto gemaakt, dat konden we natuurlijk niet weigeren na zo'n aardige geste.

De route waar we fietsen gaat nu over de Ho Chi Minh Road die van Noord naar Zuid Vietnam over bijna 2000 km. Deze man was een belangrijk communistisch leider en president van 1945-1969 van Vietnam. Heeft een belangrijke rol gespeeld in de oorlog met de VS die in 1975 werd gewonnen door de Vietnamezen.

De route was mooi, want later fietsten we langs het Nationaal Park Ben En. Daar leven o.a. de Aziatische olifant en wilde hond. Prachtige heuvelachtige route door een mooi groen landschap.

Het hotel wat we gisterenavond hadden gekozen was nogal afgelegen. Het zijn grote kamers maar alles is niet even handig gemaakt. De afvoer van de wasbak loopt rechtstreeks de douche in. Gevolg vloer wordt kleddernat, waardoor je natte sokken krijgt of alles in de badkamer nat loopt.

Lakenset was er ook niet, dus moesten we onze eigen lakenzak gebruiken. Wim noemde het al het condoom. Meestal slapen we in gescheiden bedden. Maar woensdag was het een groot 2 persoons waar we samen in moesten slapen. Toen zei ik gekscherend zei "dan kunnen we lepeltje, lepeltje slapen". Zijn antwoord was maar ik heb mijn condoom aan.

Voor de foto's, verhalen kun je naar

https://www. travellogger. com/JanWimAzie.

Graag horen wij van jullie of het is gelukt.